lieneke.reismee.nl

Op safari in Zambia

Ik ben net terug van een weekend safari in Zambia, en wat was dat mooi! Dit was wel een van de hoogtepunten van mijn hele reis! We zijn donderdagochtend vroeg vertrokken en waren begin van de middag bij ons tentenkamp in het National Park South Luangwa in Zambia. Onderweg begonnen we het steeds warmer te krijgen en bij aankomst snapten we ook waarom. De thermometer stond op 39oC. De tenten staan langs de oever van de Luangwa river. In de rivier zitten veel nijlpaarden en krokodillen. Ook steken er regelmatig olifanten over, nu de rivier laag staat in het droge seizoen. De rest van de middag hebben we bij het zwembad doorgebracht, natuurlijk met uitzicht op de rivier. Je hoort heel regelmatig de nijlpaarden brullen en knorren. Zodra het donker wordt krijgen we een escort als je ergens heen wilt lopen. Als we naar de wc willen is dit inderdaad duidelijk: er staat een nijlpaard op ons pad te grazen en we moeten even omlopen. ’s Nachts komt dit nijlpaard ons bij onze tent opzoeken, en staat daar lekker naast me te grazen terwijl ik in mijn bed lig.

De volgende ochtend werden we om 5u gewekt, want we gaan om 6u op safari. De auto moet nog even aangeduwd worden, maar er wordt ons verzekerd dat we in de bush geen problemen gaan krijgen. We zien gelijk al veel wild: veel olifanten, impala’s, giraffen, zebra’s en nog zoveel meer! Dan horen we van andere bezoekers van 2 leeuwen die dichtbij zijn gesignaleerd. We rijden er heen en ze liggen er inderdaad mooi bij! Het zijn een vrouwtje en een jong mannetje. Dan zijn we er ook nog getuige van dat er jonge leeuwtjes worden gemaakt. Zo lang het vrouwtje loops is, schijnen ze dit elkaar kwartier te doen. Ook komen we langs het karkas van een giraf waar de gieren van aan het eten zijn. De lucht die daar hangt is niet te harden… Dan wordt de gids gebeld dat er ergens een jachtluipaard is gesignaleerd. We gaan op zoek en het moment dat ik die voor het eerst in de boom zag liggen was misschien wel het hoogtepunt van deze safari. Dit had ik gehoopt, maar niet echt verwacht!

Tijdens de ergste hitte nemen wij ook een siesta aan het zwembad. Om 16u vertrekken we weer. We zoeken de leeuwen weer op, en ook het jachtluipaard. Als we even bij het jachtluipaard hebben gestaan en net willen vertrekken komt er beweging in en we zien hem uit de boom klimmen. We rijden er even achteraan in de hoop dat hij gaat jagen. We stoppen even op het pad om te zien waar hij heen gaat en dan krijgen we ineens de motor niet meer gestart. Daar sta je dan in de Afrikaanse bush, met de motorkap open, naast een jachtluipaard en het wordt nu al snel donker. Dit was blijkbaar dezelfde auto als vanochtend. Er wordt gebeld om ons door een andere auto te laten ophalen. We maken er maar wat van en zitten in de auto in het donker popcorn te eten. Na 3 kwartier komt er een andere safariauto waarvan de chauffeur vindt dat we toch even moeten proberen om te duwen. Dus hup, wij allemaal de auto uit en zij helpen even duwen. En ineens gaat de motor weer aan, we kunnen verder! We zijn hierdoor helaas wel het jachtluipaard uit het oog verloren.

Die nacht word ik een keer wakker van wat geluid. Als ik iets meer bij mijn positieven kom besef ik dat er weer een nijlpaard lekker smakkend naast me staat. Om 5u word ik ruw gestoord in mijn slaap van de wake-up-call en om 6u gaan we weer op pad. We kunnen na deze safari ook een hyena van ons lijstje afstrepen. Onderweg zien we ineens een leeuw onder de bomen liggen. Dit blijkt hetzelfde mannetje van gisteren te zijn. We herkennen hem aan een verwonding van een stropersstrik. Hij heeft nu wel zijn vrouwtje verlaten. Tijdens de avondsafari zien we 2 grote groepen buffels, veel hyena’s en 4 leeuwen in de buurt van een buffel-karkas, die ze een paar dagen eerder hebben gedood.

Al met al hebben we een heel mooi weekend gehad! We hebben veel dieren gezien in een prachtige omgeving! En nu ik het jachtluipaard heb gezien, kan ik ook zeggen dat ik de big 5 van Afrika heb gespot.

En dan resten er nu nog 2 weken in Afrika. De tijd is snel gegaan, maar inmiddels heb ik ook wel weer zin om naar huis te gaan en jullie allemaal weer te zien en spreken. Maar eerst ga ik nog 2 weken hier genieten van de kinderen en mensen op mijn project! En ook van het Afrikaanse leven. Zo stond ik net nog mijn ondergoed met de hand met mijn hoofdlampje op te wassen. Want ja, een wasmachine hebben we hier niet en stroom ook niet op dit moment.

Ook heb ik eindelijk een paar foto’s geupload, dus geniet ook van de plaatjes die er nu bij staan!

Ina

Weer genoten van een prachtig reisverslag. De safari in Zambia overtreft alle verwachtingen. Geweldig wat je allemaal gezien en meegemaakt hebt. Wat een indrukken.
Nu mag je nog twee weken met de kinderen optrekken. Dat ze stralend van blijdschap rondom jullie mogen spelen en leren.

Corrie

Wat een mooi verhaal van een prachtige safari!
Nog een hele goede tijd toegewenst in Afrika.

Corrie

Schitterende foto's! Bedankt voor het delen.

Karin

Wow, wat heb je een leuke safari kunnen doen! Echt super gaaf! Geniet nog van de laatste 2 weekjes.

Jolanda

Wat gaat dat hard zeg! Tof verhaal en geniet nog even van de laatste 2 weken!

lidy

Weer een nieuw avontuur en je beschrijft het zo leuk dat wij ook een beetje safari beleven. Geniet nog van de laatste weken want ook dat vliegt om denk ik.

Simone

Wat een gaaf avontuur weer! Prachtige safari!! Fijne tijd nog in Afrika!

Mariska

Gaaf zeg, die safari! En super leuk om de big five compleet te hebben!

Annie de jong

Wat een mooi avontuur .
Ga nog even genieten,we zien je 15 oktober weer terug.

Gerrit en Willy

Wat een prachtige safari heb jij gemaakt. En zo veel mooie dieren gezien. Prachtig.
En nu nog twee weekjes met de kindjes optrekken. En dan zit het er dus op en start je weer in het 'normale leven" met straks je nieuwe baan. Geniet er nog even van.